Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy

„Budowa instalacji fotowoltaicznej o mocy 99,375 kWp” BAGROWA

  • Projekt dofinansowywany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie
  • Projekt obejmuje budowę instalacji fotowoltaicznej o mocy 99,375 kWp. 265 paneli fotowoltaicznych, o mocy 375 W każdy, zostanie zamontowanych na dachach budynków: B, C oraz F,G. przy ul. Bagrowej 1 w Krakowie.
  • Projekt w trakcie realizacji

Szczegóły >>

 

„Budowa instalacji fotowoltaicznej o mocy 49,5 kWp” LUBICZ

  • Projekt dofinansowywany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie
  • Projekt obejmuje budowę mikro-instalacji fotowoltaicznej o mocy 49,5kWp. 132 panele fotowoltaiczne, o mocy 375 W każdy, zostaną zamontowane na podkonstrukcji na dachach budynku głównego i garażu przy ul. Lubicz 25A.
  • Projekt w trakcie realizacji

Szczegóły >>

 

Strona Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie

Szkolenia specjalistyczne dla kadry przemysłu naftowego i gazowniczego


organizowane przez Instytut Nafty i Gazu w ramach Projektu
pt.
"Nowe techniki, technologie i bezpieczeństwo
w górnictwie naftowym i gazownictwie"

dobiegły końca


Projekt pt. "Nowe techniki, technologie i bezpieczeństwo w górnictwie naftowym i gazownictwie" był realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich
Priorytet 2. Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy
Działanie 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki
Schemat a Doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr.
Okres realizacji projektu: od 15 marca 2005r. do 14 lutego 2007r.


Całkowity koszt realizacji projektu, na etapie jego planowania, oszacowano na kwotę 2 160 120,47 zł, przy czym kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego (75%) oraz z budżetu państwa (25%), po weryfikacji harmonogramu realizacji projektu, wyniosła 1 155 561,42 zł, co stanowi 53,50% całkowitych wydatków projektu. Dla wydatków kwalifikowanych objętych regułami pomocy publicznej przyznana kwota dofinansowania nie przekracza 551 164,49 zł i stanowi nie więcej niż 35,43% wydatków kwalifikowanych objętych regułami pomocy publicznej, natomiast dla wydatków kwalifikowanych objętych pomocą pozostałą przyznana kwota dofinansowania nie przekracza 604 396,93 zł i stanowi 100% wydatków kwalifikowanych objętych pomocą pozostałą. Pozostałe koszty realizacji projektu były pokrywane z wkładu własnego beneficjentów ostatecznych, czyli pracodawców osób uczestniczących w szkoleniach.


Cel projektu a tym samym i tematyka kursów szkoleniowych była ukierunkowana na uaktywnienie postaw innowacyjnych, wzbogacanie wiedzy i osobowości, odnawianie i podnoszenie kwalifikacji kadry inżynieryjno-technicznej i kierowniczej przedsiębiorstw z branży naftowej i gazowniczej. Tematyka poszczególnych bloków szkoleniowych została starannie dobrana do zidentyfikowanych potrzeb i możliwości poszczególnych grup słuchaczy, którymi byli pracownicy dużych spółek S.A. i Sp. z o.o. oraz małych i średnich przedsiębiorstw pracujących na rzecz szeroko pojętego przemysłu górnictwa naftowego i gazowniczego.


Wszystkie szkolenia realizowane były w formie wykładów z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych oraz w formie warsztatów, realizowanych w laboratoriach Instytutu Nafty i Gazu, wyposażonych w nowoczesny sprzęt i aparaturę naukowo-badawczą. Każdy ze słuchaczy otrzymywał komplet materiałów szkoleniowych w wersji papierowej i elektronicznej, drobne pomoce i gadżety symbolizujące UE, Program SPO RZL, PARP i INiG oraz Certyfikat i Świadectwo ukończenia określonego kursu szkoleniowego. Podczas każdego dwudniowego szkolenia organizowane były wieczorne spotkania integracyjne, a w przypadku szkoleń odbywających się w Krakowie dodatkowo włączano zwiedzanie Starego Miasta.

Rezultaty "twarde" zakończonego projektu to:

  1. 941 uczestników szkoleń,
  2. 940 wydanych certyfikatów i świadectw ukończenia szkoleń,
  3. 30 przedsiębiorstw, z których rekrutowali się uczestnicy szkoleń,
  4. 57 kursów szkoleniowych w 15 blokach tematycznych,
  5. 1003 godziny wykładów i warsztatów.

Rezultaty "miękkie" zakończonego projektu to pozyskanie kluczowych umiejętności zawodowych w zakresie:

  1. aktualnych norm i przepisów,
  2. nowych metod badawczych i pomiarowych,
  3. wysoko specjalistycznej aparatury i urządzeń,
  4. technik informatycznych jako nowoczesnych narzędzi pracy.

Pozyskanie wyżej wymienionej wiedzy i umiejętności prowadzi do wyrobienie zdolności motywacyjnych pracowników, zwiększenia zaufania we własne możliwości, zwiększenia koncentracji i zaangażowania zawodowego oraz poczucia spójności ze społecznością zawodową, skutkujące wzrostem poczucia wartości zawodowej pracownika, odpowiedzialności, wyższych osobistych i zawodowych aspiracji a tym samym poprawy jakości i efektywności pracy.
Osiągnięcie wyżej wymienionych wskaźników realizacji projektu nie byłoby możliwe bez zaangażowanie kadry realizującej projekt oraz w szczególności bez efektywnej współpracy z przedsiębiorcami, którzy z pełnym zrozumieniem problemu odpowiedzieli na ofertę szkoleniową INiG, a następnie czynnie uczestniczyli w cyklach szkoleniowych i towarzyszącym skomplikowanym procesie rozliczeniowym.

Przedstawiony w Tablicy 1 wykaz przedsiębiorstw, z których pracownicy uczestniczyli w szkoleniach wraz z łączną liczbą osób przeszkolonych w trakcie realizacji projektu wyraźnie świadczy o dobrej i efektywnej współpracy przemysłu z Instytutem Nafty i Gazu w Krakowie. Realizatorzy projektu serdecznie dziękują Dyrekcjom i Pracownikom przedsiębiorstw za owocną współpracę, pomoc i czynne uczestnictwo w kursach szkoleniowych.

Podsumowując wspomniany Projekt szkoleniowy można stwierdzić, iż zaproponowana tematyka spotkała się z dużym zainteresowaniem i akceptacją środowiska w branży przemysłu naftowego i gazowniczego, o czym świadczą liczby osób przeszkolonych w poszczególnych blokach tematycznych, których wykaz podano w Tablicy 2. W trakcie realizacji projektu zdarzało się, iż organizowano dodatkowe, poza pierwotnym harmonogramem, kursy szkoleniowe w odpowiedzi na dużą liczbę osób zainteresowanych proponowaną tematyką.

Instytut Nafty i Gazu planuje realizację kolejnego projektu szkoleniowego, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki w latach 2007-2013. Proponowana tematyka nowych szkoleń będzie przedmiotem konsultacji w środowisku potencjalnych beneficjentów projektu. Oczekujemy również propozycji ze strony wszystkich zainteresowanych współpracą z INiG w zakresie szkolenia specjalistycznych kadr dla przemysłu.

Teresa Wagner-Staszewska, dr inż.
Koordynator Projektu

 

 

 

Informacje o EFS i SPO-RZL


Europejski Fundusz Społeczny (EFS, ang. European Social Fund)


został powołany do życia na podstawie art. 123 Traktatu ustanawiającego EWG w 1957 roku. EFS jest jednym z tzw. Funduszy Strukturalnych,który współfinansuje realizację Celu 3 na całym obszarze Unii Europejskiej, wspiera również Cel 1 i 2. Ze środków funduszu finansowane są głównie szkolenia zawodowe i rozwój zatrudnienia tj. obejmuje politykę zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich.

EFS - głównie inwestuje w rozwój i dostosowanie kwalifikacji obywateli Unii Europejskiej oraz zwiększenie ich szans w aktywnym uczestnictwie w procesach wymiany na rynku pracy.

Zadania Europejskiego Funduszu Społecznego precyzuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1784/1999/WE. Zgodnie z nim działania w ramach EFS powinny być zorientowane na zapobieganie i przeciwdziałanie bezrobociu oraz na rozwijanie potencjału kadrowego i integrację społeczną rynku pracy. Rozporządzenie 1784/99 określa również obszary wsparcia w ramach, których koncentruje się pomoc EFS oraz definiuje kryteria kwalifikujące do objęcia pomocą strukturalną.

EFS opiera się na czterech filarach europejskiej polityki zatrudnienia:

  • Poprawa zatrudnialności - działania na rzecz zwiększenia szans obywateli na znalezienie i utrzymanie pracy,
  • Rozwój przedsiębiorczości - działania na rzecz ukształtowania i rozwoju warunków sprzyjających prowadzeniu przedsiębiorstw,
  • Promocja potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw - ułatwienie warunków prowadzenia przedsiębiorstw oraz działania na rzecz rozwoju potencjału przedsiębiorstw do tworzenia miejsc pracy, uelastycznienie rynku pracy,
  • Promocja równości szans - działania na rzecz zapewnienia równego dostępu obywateli do osobistego rozwoju na rynku pracy - zwłaszcza na rzecz zapewnienia równości kobiet i mężczyzn.

Szczegółowe cele tego funduszu, tym samym zakres działań, jakie mogą otrzymać wsparcie określają priorytety EFS ujęte w ramy tzw. pięciu obszarów wsparcia.

PIĘĆ OBSZARÓW WSPARCIA Z EFS

  1. Aktywną politykę rynku pracy mającą na celu przeciwdziałanie i zapobieganie bezrobociu, przeciwdziałanie zjawisku długotrwałego bezrobocia zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet, ułatwianie ponownej integracji długotrwale bezrobotnych z rynkiem pracy, a także wspieranie integracji zawodowej ludzi młodych oraz osób powracających na rynek pracy po okresie nieobecności na nim.
  2. Przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego mające na celu ograniczenie zjawiska marginalizacji społecznej i przygotowanie osób narażonych na wykluczenie społeczne do wejścia na rynek pracy, utrzymania zatrudnienia lub powrotu do czynnego życia zawodowego. Skierowane jest ono do osób, które ze względu na trudną sytuację życiową nie potrafią samodzielnie odnaleźć się na rynku pracy, nie potrafią rozwiązać osobistych, społecznych i zawodowych problemów korzystając długotrwale w sposób bierny ze świadczeń pomocy społecznej.
  3. Kształcenie ustawiczne mające na celu ułatwienie i polepszenie dostępu do rynku pracy oraz integrację z rynkiem pracy, podwyższenie i utrzymanie potencjału zatrudnieniowego osób oraz promowanie mobilności zawodowej, poprzez zwiększanie dostępu do szkoleń zawodowych, edukacji oraz doradztwa.
  4. Doskonalenie kadr gospodarki (promocja potencjału adaptacyjnego) oraz rozwój przedsiębiorczości poprzez promocję wykwalifikowanej, przeszkolonej i zdolnej do adaptacji do zmiennych warunków rynku pracy kadry pracowniczej, popieranie innowacyjności i potencjału adaptacyjnego w zakresie organizacji pracy, rozwijanie przedsiębiorczości oraz warunków sprzyjających tworzeniu miejsc pracy i podwyższaniu kwalifikacji, rozwój potencjału ludzkiego w sferze badań, nauki i technologii.
  5. Zwiększanie dostępu i uczestnictwa kobiet na rynku pracy , włącznie z możliwością rozwijania kariery zawodowej, zwiększeniem dostępu kobiet do nowych miejsc pracy, pomocą w uruchamianiu działalności gospodarczej, a także działania zakładające zmniejszenie dysproporcji których podstawą jest dyskryminacja ze względu na płeć zarówno w ramach pionowych, jak i poziomych struktur rynku pracy.

Ponadto, w ramach EFS wspierane są kwestie horyzontalne (wspólne dla całego obszaru Unii i jej poszczególnych członków) dotyczące rozwoju lokalnego, równości szans, rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz zrównoważonego rozwoju.

Środki EFS przeznacza się w Polsce na realizację Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL), Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL ukierunkowanej na przeciwdziałanie dyskryminacji i zwalczanie nierówności na rynku pracy.


Sektorowy Program Operacyjny - Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 - 2006 (SPO RZL)


Głównym celem SPO RZL jest:

"budowa otwartego, opartego na wiedzy społeczeństwa poprzez zapewnienie warunków do rozwoju zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy".

Jest to generalny cel SPO RZL, a jego realizacja przyczyni się do rozwijania konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości. Równomierny rozwój gospodarki zapewni wzrost zatrudnienia i osiągnięcia spójności społecznej i ekonomicznej z Unią Europejską na poziomie zarówno regionalnym, jak i krajowym.

Cele SPO RZL są realizowane poprzez trzy priorytety:

Priorytet 1: Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej

Celem tego priorytetu jest wzmocnienie potencjału instytucjonalnej obsługi klientów służb zatrudnienia, pomocy społecznej i innych instytucji działających na rzecz rynku pracy oraz wyrównywanie szans kobiet w dostępie do rynku pracy i zatrudnienia. Priorytet ten ma też służyć działaniom na rzecz ogółu poszukujących pracy i bezrobotnych oraz osób z grup szczególnego ryzyka.

W ramach tego Priorytetu realizowane są następujące Działania:

  • 1.1 Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy,
  • 1.2 Perspektywy dla młodzieży,
  • 1.3 Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia,
  • 1.4 Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych,
  • 1.5 Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka,
  • 1.6 Integracja i reintegracja zawodowa kobiet.

Priorytet 2: Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy

Celem tego priorytetu jest rozszerzanie dostępu do edukacji i podnoszenie jej poziomu, a także podnoszenie kwalifikacji pracowników, promocja edukacji w zakresie przedsiębiorczości i promocja elastycznych form pracy. Istotne jest też włączanie w proces edukacji nowoczesnych technologii. Priorytet ten ma też na celu poprawę jakości pracy administracji.

W ramach tego Priorytetu realizowane są następujące Działania:

  • 2.1 Zwiększenie dostępu do edukacji - promocja kształcenia przez całe życie
  • 2.2 Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy,
  • 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki,
  • 2.4 Wzmocnienie zdolności administracyjnych.

Priorytet 3: Pomoc techniczna

Celem priorytetu jest wsparcie instytucji zaangażowanych we wdrażanie SPO RZL, tak aby mogły efektywnie i zgodnie z politykami wspólnotowymi dysponować środkami unijnymi.

 

Za realizację SPO RZL odpowiedzialny jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. SPO RZL jest programem współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Ministerstwo Gospodarki i Pracy powierzyło Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wdrażanie części współfinansowanego przez EFS Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Część ta to Działanie 2.3. "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki" Jego celem jest podwyższanie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw poprzez kształcenie i doskonalenie kwalifikacji pracowników i kadry zarządzającej przedsiębiorstw.

Kwota na kształcenie przedsiębiorców i ich pracowników w latach 2004-2006 wynosi ponad 250 mln. euro. Środki te zostały rozdzielone na trzy rodzaje działalności szkoleniowej, czyli schematy. Ponad 200 mln. euro (ok. 80 proc) przeznaczonych jest na dotacje w ramach schematu a) "Doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr", w którym instytucje szkoleniowe w imieniu pracodawców mogą składać wnioski o dofinansowanie szkoleń. Tak więc schemat a) jest formą wspierania inicjatyw oddolnych, generowanych przez samych przedsiębiorców i ich usługodawców.

materiał przygotowany na podstawie informacji zamieszczonych na stronie głównej EFSwww.efs.gov.pl oraz ze strony PARP www.parp.gov.pl

 

Definicja małego i średniego przedsiębiorcy

według wytycznych PARP:

Małe i średnie przedsiębiorstwa - przedsiębiorstwa spełniające warunki określone w art. 1 załącznika I do rozporządzenia 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001), ostatnio zmienionego rozporządzeniem 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004).

według Uzupełnienia Programu SPO Rozwój Zasobów Ludzkich,
lata 2004-2006:

Przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 250 pracowników oraz spełnia jeden z następujących warunków: roczne obroty nie przekraczają 40 milionów euro lub roczna suma bilansowa nie przekracza 27 milionów euro, a także spełnia kryterium niezależności w świetle Rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) nr 68/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania artykułów 87 i 88 Traktatu o Wspólnocie Europejskiej do pomocy na cele szkoleniowe.

Na stronie internetowej PARP:
http://www.parp.gov.pl/kwalifikator/index.html
pod linkiem "Sprawdź czy jesteś małym lub średnim przedsiębiorcą" jest umieszczony tzw. Kwalifikator MŚP, wersja testowa 1.9 z dnia 24.01.2005, który można rekomendować jako pomoc do właściwego określenia wielkości przedsiębiorstwa.

 

 

Ważne dokumenty

Program SPO-RZL
Uzupełnienie SPO-RZL
Poradnik dla beneficjentów

 

 

Linki

Ministerstwo Gospodarki i Pracy

Europejski Fundusz Społeczny (SPO RZL)

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Unia Europejska Online

 

 

Punkt informacyjny

Wszelkich informacji o szkoleniach specjalistycznych prowadzonych przez INiG w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu społecznego udzielają:

Teresa Wagner-Staszewska
tel: 0-12 421 00 33 w. 269
fax: 0-12 421 00 50
e-mail: staszewska@inig.pl

Joanna Tomczykiewicz
tel: 0-12 421 00 33 w. 204
fax: 0-12 421 00 50
e-mail: tomczykiewicz@inig.pl



Adres: INSTYTUT NAFTY I GAZU, ul. Lubicz 25A, 31-503 Kraków

Rozpoznanie systemu naftowego jednostki śląskiej i dukielskiej (w rejonie Jasło Krosno-Sanok) ze szczególnym uwzględnieniem fałdów Bóbrki i Iwonicza


Projekt realizowany jest w Zakładzie Geologii i Geochemii Instytutu Nafty i Gazu, który jako Koordynator Centrum Zaawansowanych Technologii Surowców, Paliw Węglowodorowych i Energii Odnawialnych – SUPERGO podpisał umowę Nr WKP_1/4.4.4/1/2005/10/10/575/2006/U.
Partnerami współrealizującymi projekt są PGNiG S.A – Departament Poszukiwań Złóż oraz Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH

Projekt ten jest realizowany dzięki współfinansowaniu przez Unie Europejską w programie operacyjnym:

  • Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO-WKP), lata 2004-2006
  • Priorytet 1 - Rozwój przedsiębiorczości i wzrost innowacyjności poprzez wzmocnienie instytucji otoczenia biznesu
  • Działanie 1.4 - Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką,
  • Poddziałanie 1.4.4. Projekty celowe prowadzone przez CZT

Realizacja projektu przewidywana jest na okres od czerwca 2006 do czerwca 2008 roku.

Celem strategicznym projektu jest rozpoznanie systemu naftowego jednostki śląskiej i dukielskiej, czyli weryfikacja możliwości występowania nieodkrytych jeszcze złóż węglowodorów i wyznaczenie obszarów, na których złoża takie mogą występować.
Nowy model systemu naftowego powstanie w oparciu o interpretacje wszystkich wyników badań geofizycznych, petrofizycznych i geochemicznych z wykorzystaniem modelowania struktur fałdowo- nasuwczych z wykorzystaniem programu LOCACE.


Całkowita wartość projektu wynosi 12 200 000 PLN, w tym wydatki kwalifikowane wynoszą 2 600 000 PLN.

Nakłady na badania przemysłowe wynoszą 2 550 000PLN w tym wydatki kwalifikowane 2 550 000PLN.

Nakłady na badania przedkonkurencyjne wynoszą 50 000 PLN, w tym wydatki kwalifikowane wynoszą 50 000PLN.

Nakłady na prace wdrożeniowo inwestycyjne wynoszą 9 600 000 PLN

Instytut Nafty i Gazu, po spełnieniu warunków wynikających z Umowy, otrzyma dofinansowanie w kwocie:

  • 1 282 500 co stanowi 50,29% wydatków kwalifikowanych na badania przemysłowe i
  • 17 500 PLN stanowiące 35% wydatków kwalifikowanych na badania przedkonkurencyjne

Na wysokość dofinansowania składają się publiczne środki wspólnotowe pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w kwocie 975 000 PLN, które stanowią 75% kosztów dofinansowania i publiczne środki krajowe pochodzące ze środków państwa na naukę, w kwocie 325 000 PLN, które stanowią 25% wysokości dofinansowania. Kwota 1 300 000 PLN jest wkładem własnym Konsorcjum CZT do projektu.


Wszelkich informacji o realizacji zadań prowadzonego przez INiG projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego udziela:

Kierownik projektu:

dr inż. Irena Matyasik
tel: 0-12 421 00 33 w. 267
fax: 0-12 421 00 50
e-mail: matyasik@inig.pl

INSTYTUT NAFTY I GAZU, ul. Lubicz 25A, 31-503 Kraków


Współpartnerzy projektu:

Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska, Akademia Górniczo - Hutnicza, Kraków

PGNiG S.A – Departament Poszukiwań Złóż

Zobacz również:

Fundusze Strukturalne

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

 

 

 

Utworzenie stanowiska do badań płynięcia próbek ropy naftowej


Instytut Nafty i Gazu dostał dofinansowanie do wniosku na zakup stanowiska do badań ze środków SPO-WKP, w ramach Centrum Zaawansowanych Technologii Surowców i Paliw Węglowodorowych oraz Energii Odnawialnych.

Wniosek został zakwalifikowany do realizacji w I rundzie aplikacyjnej do działania 1.4. poddziałanie 1.4.3.

Tytuł projektu: „Utworzenie stanowiska do badań płynięcia próbek ropy naftowej" realizowany w Zakładzie Technologii Eksploatacji Płynów Złożowych

Stanowisko do oznaczania temperatury płynięcia próbek naftowych

Pomiar płynności oleju poddawanego działaniu różnych temperatur wykonuje się według metody badań ASTM D 97 ("Standard Test Method for Pour Point of Petroleum Products" - Znormalizowana Metoda Badań Temperatury Płynięcia Produktów Naftowych).Wyniki wykonanych manualnie oznaczeń temperatury płynięcia są poddane wpływom historii termicznej próbki, jak również wpływom uprzedniego oddziaływania mechanicznego oraz zawartości w samej próbce dodatków zmieniających temperaturę płynięcia.
W aparacie HCP 852 wszystkie badane próbki są traktowane tak jakby oznaczanie wykonywano manualnie, zgodnie z metodą badań ASTM D 97.

HPC852

Nadrzędnym celem realizacji projektu jest poprawa warunków wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw z branży naftowej i gazowej poprzez podnoszenie poziomu innowacyjności i transfer nowoczesnej technologii.

W związku z tym rozszerzyła się nasza oferta badań wykonywanych w naszym laboratorium o badania:

  • Temperatury płynięcia próbek naftowych,
  • Pomiar lepkości płynów złożowych.

Badania te są wykonywane na aparacie HCP 852 firmy Herzog oraz Lepkościomierzu DV II+ PRO firmy Brookfild.

Badania wykonywane są w Zakładzie Technologii Eksploatacji Płynów Złożowych

 

 

 

 

Zakup reometru dla potrzeb projektowania zabiegów stymulacji wydobycia węglowodorów


Instytut Nafty i Gazu został wyposażony w nowy aparat o nazwie Viscometer Model 1000, służący do badań charakterystyk reologicznych płynów szczelinujących, płynów wiertniczych oraz innych cieczy roboczych.

Inwestycja ta stała się możliwa dzięki współfinansowaniu przez Unie Europejską w programie operacyjnym:

  • Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (SPO-WKP),
  • w działaniu 1.4 Wzmocnienie współpracy miedzy sferą badawczo-rozwojową a gospodarką,
  • w poddziałaniu 1.4.3 Inwestycje związane z budową, modernizacją i wyposażeniem specjalistycznych laboratoriów CZT i Centrów Doskonałości działających w priorytetowych dziedzinach rozwoju polskiej gospodarki.

Tytuł złożonego wniosku
„Zakup reometru dla potrzeb projektowania zabiegów stymulacji wydobycia węglowodorów”

Procedura rozpatrywania wniosków zakończyła się przyznaniem środków i podpisaniem umowy we wrześniu 2005r (Nr Umowy: WKP_1/1.4.3/1/2004/62/62/147/2005/U).

Projekt realizowany był w okresie 09. 2005 – 05. 2006.

Nadrzędnym celem projektu była poprawa warunków wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw z branży naftowej i gazowej poprzez podnoszenie poziomu innowacyjności i transfer nowoczesnej technologii.

Celem szczegółowym projektu był zakup wysokotemperaturowego i wysokociśnieniowego reometru służącego badań charakterystyk reologicznych płynów zabiegowych. Dzięki realizacji projektu możliwości badawcze Zakładu Stymulacji Wydobycia Węglowodorów rozszerzyły się o mobilne urządzenie pozwalające na wykonywanie badań zarówno w laboratorium jak i w warunkach terenowych. Zakupiony reometr będzie współpracować z innymi przyrządami znajdującymi się w Zakładzie Stymulacji Wydobycia Węglowodorów w INiG O/Krosno, tworząc nowoczesną i unikatową aparaturę badawczą.


Całkowita wartość projektu wynosi 210000 PLN, w tym wydatki kwalifikowane wynoszą 200000 PLN. Instytut Nafty i Gazu, po spełnieniu warunków wynikających z Umowy, otrzyma dofinansowanie w kwocie 200000 PLN.

Na wysokość dofinansowania składają się publiczne środki wspólnotowe pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w kwocie 150000 PLN, które stanowią 75% kosztów dofinansowania i publiczne środki krajowe pochodzące ze środków państwa na naukę, w kwocie 50000 PLN, które stanowią 25% wysokości dofinansowania.

Kwota 10000 PLN jest wkładem własnym INiG do projektu.

Idea

Centrum Zaawansowanych Technologii Surowców i Paliw Węglowodorowych oraz Energii Odnawialnych zrzesza w formie konsorcjum uczelnie wyższe, jednostki naukowo – badawcze i przedsiębiorstwa, celem wspólnego prowadzenia wieloletnich prac o charakterze badawczo – wdrożeniowym, skierowanych na działania mające największe szanse realizacji na rynku i przyczyniające się do wzrostu innowacyjności i konkurencyjności gospodarki.

Przesłanki:

  • warunkiem rozwoju każdego sektora gospodarki jest między innymi zapewnienie mu łatwego dostępu do stabilnych dostaw taniej energii,
  • wiek XXI ma być wiekiem transformacji sposobów wytwarzania energii polegającej na intensywnym wykorzystywaniu węglowodorowych nośników energii, zwiększeniu udziału energii ze źródeł odnawialnych w ogólnym bilansie oraz dążeniu do wytwarzania czystej energii z wodoru,
  • wykorzystywane przez poszczególne ogniwa gospodarki źródła energii powinny być zróżnicowane w zależności od wielkości zapotrzebowania, przeznaczenia, rozwoju infrastruktury dostaw energii, oraz dostępności nośników energii na obszarach ich funkcjonowania,
  • szczególnie istotne jest rozwijanie technologii wytwarzania energii niepowodujących znacznego pogorszenia stanu środowiska gruntowo-wodnego,
  • w celu poprawy stanu czystości powietrza atmosferycznego oraz ochrony klimatu konieczne są działania na rzecz zmiany struktury bilansu krajowych nośników energii, poprzez zwiększenie udziału źródeł odnawialnych oraz udziału gazu ziemnego,
  • ważnym elementem realizacji zasady zrównoważonego rozwoju jest racjonalne wykorzystanie krajowych bogactw naturalnych,
  • szybka aktywizacja środowisk słabo rozwiniętych w wyniku działania małych i średnich przedsiębiorstw wymaga łatwego dostępu tych przedsiębiorstw do przetworzonej informacji technologicznej, do usług badawczych i instytucji doradczych w zakresie wdrożeń, środków produkcji i kierunków rozwoju.

 


Partnerzy konsorcjum

AGH WGGiOS

Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica
30-059  Kraków ul. Al. Mickiewicza 3
Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska

tel./fax 012-633-29-36,
tel. 012-617-32-39, 012-617-23-51
http://www.geol.agh.edu.pl/ggios

 

AGH WPiE

Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica
30-059  Kraków ul. Al. Mickiewicza 3
Wydział Paliw i Energii

tel./fax 012-617-20 -66,
tel. 012-617-20-66
http://galaxy.uci.agh.edu.pl/~wpie

 

AGH WWNiG

Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica
30-059  Kraków ul. Al. Mickiewicza 3
Wydział Wiertnictwa Nafty i Gazu

tel. 012-617-22-23, 012-617-23-51
http://www.wnig.agh.edu.pl

 

IEN

Instytut Energetyki
01-330 Warszawa, ul. Mory 8
fax 022-836-81-15
tel. 022-345-12-00
http://www.ien.com.pl

 

IFJ

Instytut Fizyki Jądrowej im. H. Niewodniczańskiego PAN
31-342 Kraków, ul. Radzikowskiego 152
fax 012-662-84-58,
tel. 012-662-80-00
http://www.ifj.edu.pl

 

PAN-MIN

Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN
31-261 Kraków, ul. Wybickiego 7
fax 012-632-35-24,
tel. 012-632-38-35
http://www.min-pan.krakow.pl

 

INIG

Instytut Nafty i Gazu
31-503 Kraków, ul. Lubicz 25A
fax: 012 430 38 85
tel: 012 421 06 86
https://www.inig.pl

 

PK

Politechnika Krakowska im. T. Kościuszki
31-155 Kraków, ul. Warszawska 24
Wydział Inżynierii i Technologii Chemicznej

tel. 012-628-20-35
http://www.chemia.pk.edu.pl

 

PGNIG

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.
00-537 Warszawa, ul Krucza 6/14
fax 022-691-81-73
tel. 022-583-50-00
http://www.pgnig.pl


Umowa konsorcjum

Umowa o ustanowieniu Konsorcjum
„Centrum Zaawansowanej Technologii Surowców, Paliw Węglowodorowych i Energii Odnawialnych - SUPERGO

zawarta w dniu 21 listopada 2003 r. w Krakowie.

Stronami umowy są:
Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica, Kraków:
Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska;
Wydział Wiertnictwa, Nafty i Gazu
Wydział Paliw i Energii

Instytut Energetyki, Warszawa

Instytut Fizyki Jądrowej im. H. Niewodniczańskiego PAN, Kraków

Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energii PAN, Kraków

Instytut Górnictwa Naftowego i Gazownictwa (obecnie Instytut Nafty i Gazu), Kraków

Politechnika Krakowska im. T.Kościuszki, Kraków
Wydział Inżynierii i Technologii Chemicznej

Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A., Warszawa

Wyżej wymienione strony powołują konsorcjum naukowe o nazwie „Centrum Zaawansowanej Technologii Surowców, Paliw Węglowodorowych i Energii Odnawialnych - SUPERGO" nazywane dalej w treści umowy „Konsorcjum”.
Strony zobowiązują się do respektowania ustaleń niniejszej umowy.

§ 1

Cel i okres działania konsorcjum
  • Celem działania Konsorcjum jest opracowanie, wdrażanie i komercjalizacja nowych technologii w gospodarce surowcami, paliwami węglowodorowymi i energiami odnawialnymi.
  • Konsorcjum powołane jest na czas nieokreślony.
  • Konsorcjum ma charakter otwarty. Przyjęcie nowego członka Konsorcjum uwarunkowane jest wyrażeniem akceptacji przez wszystkich jego uczestników.
  • Strony zobowiązują się do zaangażowania w pracach Konsorcjum zasobów ludzkich i rzeczowych w zakresie umożliwiającym wspólne przygotowanie wniosków na konkursy oraz realizacji projektów, na które uzyskane będzie finansowanie.
  • Utworzone Konsorcjum nie narusza integralności majątkowej, prawnej i strukturalnej jego uczestników.
  • Wystąpienie z Konsorcjum jest możliwe w każdym momencie jego działania. Pisemne oświadczenie w sprawie wypowiedzenia umowy powinno zawierać przyczynę jej rozwiązania. Okres wypowiedzenia wynosi 3 miesiące. Dopuszcza się wypowiedzenie umowy bez zachowania terminu wypowiedzenia  za zgodą wszystkich uczestników Konsorcjum.
  • Konsorcjum może być rozwiązane przez jednomyślną decyzję  wszystkich   jego członków.
  • Konsorcjum nie posiada osobowości prawnej.

§ 2

RADA ZARZĄDZAJĄCA
  • Naczelnym organem Konsorcjum jest Rada Zarządzająca.
  • Do Rady Konsorcjum wchodzą kierownicy wszystkich podmiotów reprezentowanych w składzie Konsorcjum lub osoby delegowane przez tych kierowników. Każdy z podmiotów posiadających osobowość prawną wchodzący w skład Konsorcjum desygnuje do Rady Zarządzającej jednego przedstawiciela. Powyższe nie dotyczy Uczelni, które desygnują do Konsorcjum przedstawicieli w liczbie odpowiadającej liczbie Wydziałów danej Uczelni reprezentowanych w Konsorcjum.
  • Na czele Rady Zarządzającej stoi Przewodniczący Rady. Funkcję Przewodniczącego Rady pełni przedstawiciel Koordynatora Konsorcjum.
  • Rada Zarządzająca pełni funkcję: kontrolną i zarządzającą, a w szczególności:
    • ustala strategię działania Konsorcjum,
    • wypracowuje i zatwierdza program merytoryczny działania Konsorcjum w nawiązaniu do rządowych dokumentów określających priorytety działań Centrum Zaawansowanych Technologii,
    • ustala zasady wykorzystania i podziału środków finansowych oraz majątku i wartości własności intelektualnych, uzyskanych  w wyniku prowadzonej działalności Konsorcjum,
    • nadzoruje funkcjonowanie Konsorcjum,
    • dokonuje oceny merytorycznych i finansowych sprawozdań przedkładanych przez  Koordynatora,
    • podejmuje decyzje o przyjęciu nowego członka do Konsorcjum,
    • inicjuje wszelkie inne działania dla pozyskania środków finansowych dla Konsorcjum,
    • uchwala Regulamin działania Rady Zarządzającej,
    • podejmuje decyzje o rozwiązaniu Konsorcjum.
  • Rada Zarządzająca zbiera się w razie potrzeby, nie rzadziej jednak niż 1 raz na 3 miesiące lub na wniosek co najmniej 3 członków Konsorcjum.
  • Decyzje Rady Zarządzającej zapadają zwykłą większością głosów przy udziale co najmniej 75% składu, z zastrzeżeniem § 1 ust. 3 i § 1 ust. 7. W przypadku braku rozstrzygnięcia  - decyduje głos Przewodniczącego Rady Zarządzającej.
  • Rada Zarządzająca może powoływać Zespoły Zadaniowe, złożone także z osób, nie będących pracownikami podmiotów, wchodzących w skład Konsorcjum.

§ 3

KOORDYNATOR KONSORCJUM
  • Koordynatorem Konsorcjum jest Instytut Górnictwa Naftowego i Gazownictwa.
  • Koordynator Konsorcjum reprezentuje Konsorcjum na zewnątrz.
  • Do prowadzenia spraw merytorycznych oraz obsługi Konsorcjum, Koordynator powołuje Biuro Konsorcjum.
  • Biuro Konsorcjum prowadzi działalność związaną z bieżącą realizacją programu Konsorcjum, w tym nadzór nad składaniem oraz realizacją projektów i umów.

§ 4

REALIZACJA PROJEKTÓW I UMÓW
  • Sprawy związane z realizacją przez Konsorcjum poszczególnych projektów i umów regulują każdorazowo umowy kontraktowe zawierane między realizatorami projektów.
  • Umowy kontraktowe podpisują kierownicy podmiotów mających osobowość prawną, wchodzących w skład Konsorcjum i wchodzących w skład realizatorów danego projektu.
  • Umowa kontraktowa określa:
    • partnerów biorących udział w realizacji projektu,
    • podział obowiązków i zobowiązań związanych z realizacją projektu,
    • zaangażowanie środków własnych partnerów w realizacji projektu (zasoby ludzkie, aparatura, infrastruktura, własne środki finansowe),
    • udział w funduszach przyznanych na realizację projektu,
    • ewentualne nałożenie klauzuli poufności na całość  lub wybrane elementy projektu,
    • sposób podziału i zagospodarowania wypracowanych efektów w postaci majątku trwałego, dóbr intelektualnych, sprzętu, materiałów i środków finansowych, w tym niezbędnych do funkcjonowania struktury Konsorcjum.

§ 5

Finansowanie prac konsorcjum
  • Koszty administracyjne i koordynacyjne związane z ustanowieniem i funkcjonowaniem Konsorcjum są pokrywane ze środków:
    • dobrowolnych dotacji członków Konsorcjum,
    • przychodów Konsorcjum,
    • środków przyznanych na ten cel przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji.
  • Koszty przygotowania projektów pokrywają uczestnicy Konsorcjum, proporcjonalnie do planowanego zaangażowania w projekcie. Analogicznie dzielone są środki uzyskane na realizację projektu.
  • Koszty realizacji projektów są pokrywane z następujących źródeł:
    • ze środków przyznanych na realizację programów ramowych i innych programów europejskich,
    • ze środków budżetowych przyznanych na realizację projektów badawczych i celowych,
    • z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej – Sektorowych Programów Operacyjnych, Programu ZPORR i innych programów dokonujących alokacji tych funduszy w Polsce,
    • ze środków finansowych przeznaczonych przez podmioty przemysłowe na realizację określonej tematyki innowacyjnej,
    • ze środków uzyskanych w wyniku komercjalizacji nowych technologii,
    • ze środków uzyskanych ze szkoleń i działalności edukacyjnej,
    • ze środków własnych uczestników Konsorcjum.
  • Odpowiedzialność uczestników Konsorcjum regulują umowy kontraktowe.

§ 6

Prawa własności
  • Członkowie Konsorcjum mają prawo do swobodnego korzystania z praw wartości własności intelektualnych oraz innych efektów działań powstałych w ramach działalności Konsorcjum, chyba, że szczegółowe zasady umowy kontraktowej zgodnie z § 4 ust. 1 stanowić będą inaczej.
  • Środki finansowe i rzeczowe, uzyskane w wyniku działalności Konsorcjum, dzielone są zgodnie z § 4 ust. 3.

§ 7

POSTANOWIENIA KOŃCOWE
  • Wszelkie zmiany i uzupełnienia umowy wymagają formy pisemnej w postaci aneksu pod rygorem nieważności.
  • Umowę sporządzono w jednobrzmiących egzemplarzach po jednym egzemplarzu dla każdego uczestnika Konsorcjum.

W sprawach nieuregulowanych w umowie stosuje się przepisy kodeksu cywilnego.

 


Cele

Celami finalnymi całego programu CZT są:

  • wzrost konkurencyjności gospodarki w dziedzinie zarządzania węglowodorowymi nośnikami energii,
  • rozwój infrastruktury regionalnej poprzez zapewnienie dostępu do różnorodnych źródeł zrównoważonej energii (w tym źródeł energii odnawialnej) oraz rozwój systemów transportowych z zastosowaniem paliw gazowych,
  • rozwój zasobów ludzkich w efekcie zapewnienia systemów nowoczesnego kształcenia studentów oraz kadr przemysłowych,
  • pobudzenie aktywności gospodarczej sektora małych i średnich przedsiębiorstw działających w obszarze wytwarzania sprzętu gazowego oraz instalacji bezpiecznych systemów grzewczych w budynkach,
  • stworzenie dla przemysłu pozyskiwania i użytkowania energii silnego zaplecza naukowego, stanowiącego przyjazne otoczenie instytucjonalne,
  • poprawę stanu środowiska gruntowego i wodnego w efekcie opracowania czystszych technologii oraz rozwoju metod remediacji gruntów skażonych węglowodorami i metalami ciężkimi,
  • wspieranie systemów zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwach branży górnictwa naftowego i gazownictwa poprzez świadczenie kwalifikowanych usług o charakterze analityki diagnostycznej oraz doradztwo w zakresie rozwoju technologii niskoodpadowych, zmniejszenia energo i materiałochłonności,
  • przeciwdziałanie globalnym zmianom klimatycznym poprzez opracowanie programów zarządzania emisjami gazów cieplarnianych, emitowanych przez przemysł górnictwa naftowego i gazownictwa.

Strategiczne cele

  1. Wzrost konkurencyjności Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. lub wyłonionych z niego spółek i innych przedsiębiorstw pracujących na rzecz branży w stosunku do innych, również zagranicznych firm operujących lub zamierzających działać na rynku energetycznym.
  2. Zaspakajanie potrzeb energetycznych środowisk wiejskich bądź małych miast oraz dostarczenie energii małym i średnim przedsiębiorstwom w wyniku:
    • wykorzystania zasobów niewielkich pozasystemowych złóż węglowodorów,
    • realizacji kompleksowego programu na rzecz rozpowszechnienia technologii ogniw paliwowych oraz innych nowoczesnych technologii wykorzystujących gaz ziemny
    • przedstawienie oferty wykorzystania odnawialnych źródeł energii (biogaz, biomasy)
  3. Ochrona środowiska poprzez:
    • rozwój metod diagnozowania jego stanu,
    • optymalizację stosowanych i opracowywanie nowych metod kompensacji przyrodniczej,
    • gospodarkę odpadami, zarządzanie zanieczyszczeniami węglowodorowymi i innymi zanieczyszczeniami na terenach prowadzonej poprzednio i bieżącej działalności górnictwa nafty i gazu, gazownictwa i przemysłów pokrewnych,
    • działania na rzecz wzrostu odpowiedzialności przedsiębiorstw z branży górnictwa nafty i gazu, gazownictwa, transportu i produkcji wyrobów gazowych za skutki środowiskowe w efekcie wspierania wdrożenia systemu zarządzania środowiskiem
  4. Stabilizacja stężenia gazów cieplarnianych w atmosferze w wyniku działań na rzecz zmiany struktury zużycia nośników energii, ograniczenia emisji metanu i rozwoju technologii usuwania CO2 ze strumieni gazów zrzutowych.
  5. Rozwój zasobów ludzkich z zamiarem podniesienia kwalifikacji kadr przemysłowych w branży górnictwa nafty i gazu, gazownictwa, transportu jak również w pokrewnych dziedzinach oraz podniesienie poziomu kształcenia dla tych sektorów gospodarki.
  6. Rozwój nowych ekologicznych opartych na gazie ziemnym technologii do zastosowania w transporcie publicznym i indywidualnym oraz technologii wytwarzania biokomponentów paliw płynnych.
  7. Wykorzystanie najnowszych metod informatycznych, obliczeniowych i symulacyjnych dla wdrożeń w sektorze paliw węglowodorowych i energetycznym.
  8. Wspomaganie dostosowania przemysłu górnictwa nafty i gazu, gazownictwa oraz gałęzi gospodarki związanej z użytkowaniem paliw płynnych do dyrektyw obowiązujących i planowanych do wprowadzenia w Unii Europejskiej.

 


 Struktura konsorcjum

Struktura CZTm

Powiększenie (1,7 MB)

 


Zakres działalności

Partnerzy Konsorcjum opracowali szczegółowy program działania w którym ujęte zostały:

  1. Podstawowe kierunki działalności badawczo-rozwojowej (11 grup tematycznych)
  2. Projekty inwestycyjne, które obejmują:
    • tworzenie ośrodków świadczących usługi badawcze, obliczeniowe i pomiarowe oparte na wykorzystywaniu zaawansowanych metod techniki oraz:
    • budowie polotowych inwestycji w celu weryfikacji opracowanych technologii, demonstracji ich funkcjonowania i świadczenia usług,
    • modernizacji infrastruktury badawczej partnerów Centrum w celu zwiększenia elastyczności działania
    • rozwój infrastruktury edukacyjnej ukierunkowanej na nowoczesne kształcenie studentów oraz podnoszenia kwalifikacji kadry przemysłowej.
  3. Działalność Centrum Szkoleniowego dla kadr przemysłu i absolwentów.
  4. Działalność badawczo rozwojowa i doradztwo dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

 


 Program

W CZT realizowane są działania w12 grupach tematycznych

  1. Rozwój metod poszukiwań złóż węglowodorów
  2. Nowe technologie zwiększania stopnia sczerpania złóż ropy naftowej i gazu ziemnego
  3. Nowe technologie w podziemnym magazynowaniu
    paliw płynnych
  4. Energia odnawialna
  5. Rozwój technologii przesyłania i dystrybucji gazu ziemnego
  6. Rozwój metod oceny jakości, optymalizacji składu oraz konwersji paliw węglowodorowych
  7. Rozwój metod i technologii ochrony środowiska w górnictwie nafty i gazu oraz w gazownictwie
  8. Efektywniejsze i bezpieczniejsze użytkowanie gazu ziemnego
  9. Rozwój technologii zastosowania sprężonego i skroplonego gazu ziemnego
  10. Ogniwa paliwowe
  11. Możliwości wykorzystania małych i średnich układów CHP do pokrycia zapotrzebowania energetycznego gospodarstw rolnych
  12. Centrum szkolenia w konsorcjum Centrum Zaawansowanej Technologii Surowców, Paliw Węglowodorowych oraz Energii Odnawialnych

 


 Projekty realizowane

PROJEKTY REALIZOWANE/ZREALIZOWANE

Projekty, które otrzymały dofinansowanie w ramach programu na lata 2004-2006 

 

1. Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw (SPO –WKP)

Działanie 1.4 Wzmocnienie współpracy między sferą badawczo-rozwojową a gospodarką
Poddziałanie 1.4.2

Poddziałanie 1.4.3

  1. Utworzenie stanowiska do badań temperatury płynięcia próbek ropy naftowej – wnioskodawca i realizator: Instytut Nafty i Gazu.
    Projekt zrealizowany i rozliczony
  2. Zakup reometru dla potrzeb projektowania zabiegów stymulacji wydobycia węglowodorów - wnioskodawca i realizator: Instytut Nafty i Gazu.
    Projekt zrealizowany i rozliczony
  3. Utworzenie laboratorium spektrometryczno-dozymetrycznego do badań terenowych "CHIMERA-Lab." – wnioskodawca i realizator: Instytut Fizyki Jądrowej im. Henryka Niewodniczańskiego PAN.
    Projekt w realizacji
 Poddziałanie 1.4.4
  1. Rozpoznanie systemu naftowego jednostki śląskiej i dukielskiej (w rejonie Jasła, Krosna i Sanoka ze szczególnym uwzględnieniem fałdów Bóbrki i Iwonicza) - wnioskodawca i realizator CZT (jednostki uczestniczące w realizacji projektu:Instytut Nafty i Gazu, Wydział Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska AGH, Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.)
    Projekt w realizacji.

2. Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich(SPO-RZL)

Działanie 2.3 SPO RZL

  1. dofinansowanie projektu na szkolenia specjalistyczne pt. "Nowe techniki, technologie i bezpieczeństwo w górnictwie naftowym i gazownictwie - wnioskodawca i realizator Instytut Nafty i Gazu
    Projekt w realizacji.

 


 

 

 

neighbourhood

 

Projekt p.t.:
Polsko – Ukraińskie Centrum Współpracy w zakresie kontroli gazu składowiskowego


Projekt realizowany jest w Zakładzie Technologii Energii Odnawialnych Instytutu Nafty i Gazu, który jako Partner Wiodący– Beneficjent końcowy - podpisał Umowę Nr IG-2004/PL-UB/2.18/2.1/U-11/06 o dofinansowanie Projektu w ramach Programu Sąsiedztwa Polska – Białoruś – Ukraina INTERREG IIIA / TACIS CBC 2004 – 2006 ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Z funduszu tego współfinansowane będą działania prowadzone przez Instytut Nafty i Gazu na terenie naszego kraju.
Partnerem w projekcie ze strony ukraińskiej jest Instytut Geologii i Geochemii Paliw Kopalnych Narodowej Akademii Nauk Ukrainy we Lwowie. Działania Partnera współfinansowane są w postaci grantu ze środków funduszu TACIS (Technical Assistance for Commonwealth of the Independent States) przeznaczonego na wsparcie dla krajów spoza Wspólnoty Europejskiej.
Umowę o grant z funduszu TACIS (Grant Contract No 2006/124-859 „Polish-Ukrainian Centre for Control of Landfill Gas”) jako Beneficient i Głównym Partner Finansowy podpisał z Komisją Wspólnot Europejskich Instytut Nafty i Gazu. Zaplanowane w ramach projektu działania, tak w zakresie rzeczowym i finansowym stanowią przedmiot Umowy partnerskiej zawartej z Partnerem Ukraińskim.

Projekt realizowany jest dzięki współfinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i programu TACIS CBC w ramach Programu Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina INTERREG IIIA / TACIS CBC 2004 – 2006, którego celem strategicznym jest poprawa standardu życia oraz integracja społeczno-gospodarcza sąsiadujących krajów i regionów. Partnerski projekt Instytutu Nafty i Gazu oraz Instytutu Geologii i Geochemii Paliw Kopalnych Narodowej Akademii Nauk realizowany jest w ramach:

  • Priorytetu 2: Rozwój kapitału ludzkiego i instytucjonalnych form współpracy transgranicznej oraz poprawa bezpieczeństwa na granicach Unii Europejskiej
  • Działania 2.1: Wzmocnienie instytucjonalnej współpracy transgranicznej oraz podniesienie jakości kapitału ludzkiego

Celem projektu jest stworzenie płaszczyzny współpracy oraz wymiana doświadczeń w zakresie monitoringu gazowego składowisk odpadów komunalnych, bezpieczeństwa ekologicznego oraz możliwości wykorzystania energii odnawialnej zawartej w gazie składowiskowym.

Realizacja projektu
przewidywana jest na okres od 1 kwietnia 2006 do 29 lutego 2008r.

redubar
 
Intelligent EnergyREDUBAR

EIE/06/221/SI2.442663 - REDUBAR
Koordynator Projektu:
DBI Gas- und Umwelttechnik GmbH, Niemcy.

 

Tytuł projektu:

Badania w kierunku stworzenia instrumentów prawnych oraz zredukowania barier administracyjnych ograniczających wykorzystanie biogazu do wytwarzania ciepła, chłodu i energii elektrycznej


Opis Projektu:

Projekt REDUBAR zainaugurowany w lutym 2007 roku, w którym biorą udział zespoły badawcze z ośmiu krajów UE: Czech, Grecji, Holandii, Litwy, Niemiec, Polski, Węgier i Włoch ma na celu stworzenie warunków, które sprzyjałyby powszechniejszemu niż dotychczas wykorzystaniu biogazu produkowanego w oparciu o dostępną w poszczególnych krajach biomasę. Porównanie regulacji prawnych, norm i rozwiązań technicznych obowiązujących w krajach UE, zidentyfikowanie barier, które blokują rozwój rynku biogazu ma pozwolić na wypracowanie skutecznych metod, które umożliwiłyby zniesienie ograniczeń w zakresie wykorzystania biogazu do wytwarzania ciepła, chłodu i energii elektrycznej.


Cele Projektu:

Głównym celem projektu REDUBAR jest usunięcie lub zmniejszenie przeszkód oraz barier, które są napotykane w przypadku niestabilnej lub słabej współpracy uczestników biorących udział w łańcuchu przetwarzania biomasy na biogaz i dalszym jego wykorzystaniu. Bariery i przeszkody wynikają przede wszystkim:

  • ze słabej wiedzy i niewystarczającego doświadczenia w zakresie dostępnych technologii,
  • z braków w przepisach prawnych obowiązujących w poszczególnych państwach członkowskich UE oraz w instrukcjach i normach technicznych dotyczących wprowadzania biometanu do sieci gazowych, jego dystrybucji i użytkowania,
  • z obaw inwestorów związanych z trudnościami w pozyskiwaniu funduszy na inwestycje służące produkcji biogazu i jego wykorzystaniu.

Oczekiwane jest stworzenie warunków sprzyjających powszechnemu wykorzystywaniu biomasy poprzez przekształcenie jej w nośnik o energii  wyższej jakości czyli w biometan - gaz o parametrach gazu ziemnego, oraz rozprowadzanie tego nośnika energii sieciami dystrybucyjnymi gazu ziemnego w celu dalszego wykorzystania.

Dzięki temu biometan:
  • będzie można wykorzystać w wysokowydajnych systemach poligeneracyjnych (CHP, CHCP) poza miejscem jego produkcji,
  • uzupełni on niedobory w bilansie paliw pochodzących z odnawialnych źródeł energii.

Spodziewane rezultaty Projektu:

1. Ocena nie technologicznych przeszkód i barier występujących w poszczególnych krajach UE wraz z określeniem ich znaczenia dla partnerów rynkowych.

2. Określenie słabych punktów w przepisach prawnych i normach technicznych poprzez analizę przepisów obowiązujących w krajach członkowskich EU dotyczących wykorzystania biometanu.

3. Eliminacja zdefiniowanych przeszkód i barier.

W ramach projektu REDUBAR zaplanowano ponadto prowadzenie szeroko zakrojonych działań promujących cele Projektu. Działaniom promocyjnym będą poświęcone warsztaty organizowane we wszystkich krajach partnerskich, które umożliwią dotarcie z informacją do znaczącego grona zainteresowanych osób.

 

250px-Flag of Poland normative.svg            godlo polski.svg

 

Dofinansowano ze środków

państwowych funduszy celowych

Realizacja inwestycji związanych z kształceniem
oraz

działalnością naukową ( DZ.U z 2020 poz. 1956) 

"Modułowe stanowisko kompleksowej oceny kompatybilności zdywersyfikowanych surowców naftowych"

Całkwita wartość : 1 636 243 pln
Dofinansowanie: 1 308 991 pln

Celem inwestycji jest umożliwienie pełnej oceny zjawisk niekompatybilności  i foulingu surowców naftowych zachodzących w różnych temperaturach i przy różnych prędkościach przepływu badanego ciekłego surowca podciśnieniem atmosferycznym.

 

250px-Flag of Poland normative.svg            godlo polski.svg

 

Dofinansowano ze środków

państwowych funduszy celowych

Realizacja inwestycji związanych z kształceniem
oraz

działalnością naukową ( DZ.U z 2020 poz. 1956) 

"Rozbudowa platformy sprzętowo-programistycznej"

Całkwita wartość : 589 171,53 pln
Dofinansowanie: 471 337,23 pln

Celem inwestycji jest rozbudowa istniejącej w INIG-PIB platformy interpretacyjno-obliczeniowej oraz jej przystosowanie umożliwiające wdrożenie na szeroka skalę technik uczenia maszynowego(machine learning-ML), będących częścią sztucznej inteligencji ( artificial intelligence-AI)

Tytuł projektu:

Nowy model sejsmogeologiczny 3D testujący perspektywy odkrycia niekonwencjonalnych złóż węglowodorów w miocenie zapadliska przedkarpackiego

Akronim projektu: Miocen3D

Wykonawcy:

Akademia Górniczo-Hutnicza im. St. Staszica w Krakowie
Instytut Nafty i Gazu – Państwowy Instytut Badawczy (INIG-PIB)
Geo-Energy Innovations Sp. z o.o.

Opis przedsięwzięcia:

Głównym celem projektu będzie opracowanie nowego, trójwymiarowego modelu sejsmogeologicznego, optymalizującego lokalizację stref perspektywicznych z punktu widzenia odkrycia niekonwencjonalnych złóż węglowodorów w utworach miocenu autochtonicznym zapadliska przedkarpackiego. Efektem realizacji Projektu będzie cyfrowy model sejsmogeologiczny 3D opracowany dla obszaru zapadliska przedkarpackiego pomiędzy Krakowem a Przemyślem o powierzchni ok. 19 000 km2. W modelu zostaną zintegrowane informacje geologiczne, sejsmiczne, geochemiczne i petrofizyczne, co pozwoli na identyfikację stref i obiektów perspektywicznych oraz zoptymalizowanie lokalizacji potencjalnych wierceń oraz głębokości udostępnienia interwałów złożowych dla pięciu potencjalnych akumulacji węglowodorów gazowych w odmiennych i dotychczas słabo rozpoznanych sekwencjach stratygraficznych. Opracowany model będzie gotowy do planowania dalszych poszukiwań, optymalizacji lokalizacji kolejnych wierceń poszukiwawczych i ograniczenia ryzyka geologicznego a także do prognozowania produkcji i szacowania zasobów.

Informacje:

Termin realizacji przedsięwzięcia: 01.04.2021 - 31.12.2023
Wartość projektu: 17 488 250,00 PLN

Dofinansowanie z UE: 8 144 125,50 PLN
Kierownik przedsięwzięcia: dr. inż. Bartosz Papiernik
Kontakt: +48 12 617 24 39
E-mail: papiernik@agh.edu.pl