Instytut Nafty i Gazu - Państwowy Instytut Badawczy

Szkolenia specjalistyczne dla kadry przemysłu naftowego i gazowniczego


organizowane przez Instytut Nafty i Gazu w ramach Projektu
pt.
"Nowe techniki, technologie i bezpieczeństwo
w górnictwie naftowym i gazownictwie"

dobiegły końca


Projekt pt. "Nowe techniki, technologie i bezpieczeństwo w górnictwie naftowym i gazownictwie" był realizowany w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich
Priorytet 2. Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy
Działanie 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki
Schemat a Doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr.
Okres realizacji projektu: od 15 marca 2005r. do 14 lutego 2007r.


Całkowity koszt realizacji projektu, na etapie jego planowania, oszacowano na kwotę 2 160 120,47 zł, przy czym kwota dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego (75%) oraz z budżetu państwa (25%), po weryfikacji harmonogramu realizacji projektu, wyniosła 1 155 561,42 zł, co stanowi 53,50% całkowitych wydatków projektu. Dla wydatków kwalifikowanych objętych regułami pomocy publicznej przyznana kwota dofinansowania nie przekracza 551 164,49 zł i stanowi nie więcej niż 35,43% wydatków kwalifikowanych objętych regułami pomocy publicznej, natomiast dla wydatków kwalifikowanych objętych pomocą pozostałą przyznana kwota dofinansowania nie przekracza 604 396,93 zł i stanowi 100% wydatków kwalifikowanych objętych pomocą pozostałą. Pozostałe koszty realizacji projektu były pokrywane z wkładu własnego beneficjentów ostatecznych, czyli pracodawców osób uczestniczących w szkoleniach.


Cel projektu a tym samym i tematyka kursów szkoleniowych była ukierunkowana na uaktywnienie postaw innowacyjnych, wzbogacanie wiedzy i osobowości, odnawianie i podnoszenie kwalifikacji kadry inżynieryjno-technicznej i kierowniczej przedsiębiorstw z branży naftowej i gazowniczej. Tematyka poszczególnych bloków szkoleniowych została starannie dobrana do zidentyfikowanych potrzeb i możliwości poszczególnych grup słuchaczy, którymi byli pracownicy dużych spółek S.A. i Sp. z o.o. oraz małych i średnich przedsiębiorstw pracujących na rzecz szeroko pojętego przemysłu górnictwa naftowego i gazowniczego.


Wszystkie szkolenia realizowane były w formie wykładów z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych oraz w formie warsztatów, realizowanych w laboratoriach Instytutu Nafty i Gazu, wyposażonych w nowoczesny sprzęt i aparaturę naukowo-badawczą. Każdy ze słuchaczy otrzymywał komplet materiałów szkoleniowych w wersji papierowej i elektronicznej, drobne pomoce i gadżety symbolizujące UE, Program SPO RZL, PARP i INiG oraz Certyfikat i Świadectwo ukończenia określonego kursu szkoleniowego. Podczas każdego dwudniowego szkolenia organizowane były wieczorne spotkania integracyjne, a w przypadku szkoleń odbywających się w Krakowie dodatkowo włączano zwiedzanie Starego Miasta.

Rezultaty "twarde" zakończonego projektu to:

  1. 941 uczestników szkoleń,
  2. 940 wydanych certyfikatów i świadectw ukończenia szkoleń,
  3. 30 przedsiębiorstw, z których rekrutowali się uczestnicy szkoleń,
  4. 57 kursów szkoleniowych w 15 blokach tematycznych,
  5. 1003 godziny wykładów i warsztatów.

Rezultaty "miękkie" zakończonego projektu to pozyskanie kluczowych umiejętności zawodowych w zakresie:

  1. aktualnych norm i przepisów,
  2. nowych metod badawczych i pomiarowych,
  3. wysoko specjalistycznej aparatury i urządzeń,
  4. technik informatycznych jako nowoczesnych narzędzi pracy.

Pozyskanie wyżej wymienionej wiedzy i umiejętności prowadzi do wyrobienie zdolności motywacyjnych pracowników, zwiększenia zaufania we własne możliwości, zwiększenia koncentracji i zaangażowania zawodowego oraz poczucia spójności ze społecznością zawodową, skutkujące wzrostem poczucia wartości zawodowej pracownika, odpowiedzialności, wyższych osobistych i zawodowych aspiracji a tym samym poprawy jakości i efektywności pracy.
Osiągnięcie wyżej wymienionych wskaźników realizacji projektu nie byłoby możliwe bez zaangażowanie kadry realizującej projekt oraz w szczególności bez efektywnej współpracy z przedsiębiorcami, którzy z pełnym zrozumieniem problemu odpowiedzieli na ofertę szkoleniową INiG, a następnie czynnie uczestniczyli w cyklach szkoleniowych i towarzyszącym skomplikowanym procesie rozliczeniowym.

Przedstawiony w Tablicy 1 wykaz przedsiębiorstw, z których pracownicy uczestniczyli w szkoleniach wraz z łączną liczbą osób przeszkolonych w trakcie realizacji projektu wyraźnie świadczy o dobrej i efektywnej współpracy przemysłu z Instytutem Nafty i Gazu w Krakowie. Realizatorzy projektu serdecznie dziękują Dyrekcjom i Pracownikom przedsiębiorstw za owocną współpracę, pomoc i czynne uczestnictwo w kursach szkoleniowych.

Podsumowując wspomniany Projekt szkoleniowy można stwierdzić, iż zaproponowana tematyka spotkała się z dużym zainteresowaniem i akceptacją środowiska w branży przemysłu naftowego i gazowniczego, o czym świadczą liczby osób przeszkolonych w poszczególnych blokach tematycznych, których wykaz podano w Tablicy 2. W trakcie realizacji projektu zdarzało się, iż organizowano dodatkowe, poza pierwotnym harmonogramem, kursy szkoleniowe w odpowiedzi na dużą liczbę osób zainteresowanych proponowaną tematyką.

Instytut Nafty i Gazu planuje realizację kolejnego projektu szkoleniowego, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki w latach 2007-2013. Proponowana tematyka nowych szkoleń będzie przedmiotem konsultacji w środowisku potencjalnych beneficjentów projektu. Oczekujemy również propozycji ze strony wszystkich zainteresowanych współpracą z INiG w zakresie szkolenia specjalistycznych kadr dla przemysłu.

Teresa Wagner-Staszewska, dr inż.
Koordynator Projektu

 

 

 

Informacje o EFS i SPO-RZL


Europejski Fundusz Społeczny (EFS, ang. European Social Fund)


został powołany do życia na podstawie art. 123 Traktatu ustanawiającego EWG w 1957 roku. EFS jest jednym z tzw. Funduszy Strukturalnych,który współfinansuje realizację Celu 3 na całym obszarze Unii Europejskiej, wspiera również Cel 1 i 2. Ze środków funduszu finansowane są głównie szkolenia zawodowe i rozwój zatrudnienia tj. obejmuje politykę zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich.

EFS - głównie inwestuje w rozwój i dostosowanie kwalifikacji obywateli Unii Europejskiej oraz zwiększenie ich szans w aktywnym uczestnictwie w procesach wymiany na rynku pracy.

Zadania Europejskiego Funduszu Społecznego precyzuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1784/1999/WE. Zgodnie z nim działania w ramach EFS powinny być zorientowane na zapobieganie i przeciwdziałanie bezrobociu oraz na rozwijanie potencjału kadrowego i integrację społeczną rynku pracy. Rozporządzenie 1784/99 określa również obszary wsparcia w ramach, których koncentruje się pomoc EFS oraz definiuje kryteria kwalifikujące do objęcia pomocą strukturalną.

EFS opiera się na czterech filarach europejskiej polityki zatrudnienia:

  • Poprawa zatrudnialności - działania na rzecz zwiększenia szans obywateli na znalezienie i utrzymanie pracy,
  • Rozwój przedsiębiorczości - działania na rzecz ukształtowania i rozwoju warunków sprzyjających prowadzeniu przedsiębiorstw,
  • Promocja potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw - ułatwienie warunków prowadzenia przedsiębiorstw oraz działania na rzecz rozwoju potencjału przedsiębiorstw do tworzenia miejsc pracy, uelastycznienie rynku pracy,
  • Promocja równości szans - działania na rzecz zapewnienia równego dostępu obywateli do osobistego rozwoju na rynku pracy - zwłaszcza na rzecz zapewnienia równości kobiet i mężczyzn.

Szczegółowe cele tego funduszu, tym samym zakres działań, jakie mogą otrzymać wsparcie określają priorytety EFS ujęte w ramy tzw. pięciu obszarów wsparcia.

PIĘĆ OBSZARÓW WSPARCIA Z EFS

  1. Aktywną politykę rynku pracy mającą na celu przeciwdziałanie i zapobieganie bezrobociu, przeciwdziałanie zjawisku długotrwałego bezrobocia zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet, ułatwianie ponownej integracji długotrwale bezrobotnych z rynkiem pracy, a także wspieranie integracji zawodowej ludzi młodych oraz osób powracających na rynek pracy po okresie nieobecności na nim.
  2. Przeciwdziałanie zjawisku wykluczenia społecznego mające na celu ograniczenie zjawiska marginalizacji społecznej i przygotowanie osób narażonych na wykluczenie społeczne do wejścia na rynek pracy, utrzymania zatrudnienia lub powrotu do czynnego życia zawodowego. Skierowane jest ono do osób, które ze względu na trudną sytuację życiową nie potrafią samodzielnie odnaleźć się na rynku pracy, nie potrafią rozwiązać osobistych, społecznych i zawodowych problemów korzystając długotrwale w sposób bierny ze świadczeń pomocy społecznej.
  3. Kształcenie ustawiczne mające na celu ułatwienie i polepszenie dostępu do rynku pracy oraz integrację z rynkiem pracy, podwyższenie i utrzymanie potencjału zatrudnieniowego osób oraz promowanie mobilności zawodowej, poprzez zwiększanie dostępu do szkoleń zawodowych, edukacji oraz doradztwa.
  4. Doskonalenie kadr gospodarki (promocja potencjału adaptacyjnego) oraz rozwój przedsiębiorczości poprzez promocję wykwalifikowanej, przeszkolonej i zdolnej do adaptacji do zmiennych warunków rynku pracy kadry pracowniczej, popieranie innowacyjności i potencjału adaptacyjnego w zakresie organizacji pracy, rozwijanie przedsiębiorczości oraz warunków sprzyjających tworzeniu miejsc pracy i podwyższaniu kwalifikacji, rozwój potencjału ludzkiego w sferze badań, nauki i technologii.
  5. Zwiększanie dostępu i uczestnictwa kobiet na rynku pracy , włącznie z możliwością rozwijania kariery zawodowej, zwiększeniem dostępu kobiet do nowych miejsc pracy, pomocą w uruchamianiu działalności gospodarczej, a także działania zakładające zmniejszenie dysproporcji których podstawą jest dyskryminacja ze względu na płeć zarówno w ramach pionowych, jak i poziomych struktur rynku pracy.

Ponadto, w ramach EFS wspierane są kwestie horyzontalne (wspólne dla całego obszaru Unii i jej poszczególnych członków) dotyczące rozwoju lokalnego, równości szans, rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz zrównoważonego rozwoju.

Środki EFS przeznacza się w Polsce na realizację Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich (SPO RZL), Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL ukierunkowanej na przeciwdziałanie dyskryminacji i zwalczanie nierówności na rynku pracy.


Sektorowy Program Operacyjny - Rozwój Zasobów Ludzkich 2004 - 2006 (SPO RZL)


Głównym celem SPO RZL jest:

"budowa otwartego, opartego na wiedzy społeczeństwa poprzez zapewnienie warunków do rozwoju zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy".

Jest to generalny cel SPO RZL, a jego realizacja przyczyni się do rozwijania konkurencyjnej gospodarki opartej na wiedzy i przedsiębiorczości. Równomierny rozwój gospodarki zapewni wzrost zatrudnienia i osiągnięcia spójności społecznej i ekonomicznej z Unią Europejską na poziomie zarówno regionalnym, jak i krajowym.

Cele SPO RZL są realizowane poprzez trzy priorytety:

Priorytet 1: Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej

Celem tego priorytetu jest wzmocnienie potencjału instytucjonalnej obsługi klientów służb zatrudnienia, pomocy społecznej i innych instytucji działających na rzecz rynku pracy oraz wyrównywanie szans kobiet w dostępie do rynku pracy i zatrudnienia. Priorytet ten ma też służyć działaniom na rzecz ogółu poszukujących pracy i bezrobotnych oraz osób z grup szczególnego ryzyka.

W ramach tego Priorytetu realizowane są następujące Działania:

  • 1.1 Rozwój i modernizacja instrumentów i instytucji rynku pracy,
  • 1.2 Perspektywy dla młodzieży,
  • 1.3 Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia,
  • 1.4 Integracja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych,
  • 1.5 Promocja aktywnej polityki społecznej poprzez wsparcie grup szczególnego ryzyka,
  • 1.6 Integracja i reintegracja zawodowa kobiet.

Priorytet 2: Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy

Celem tego priorytetu jest rozszerzanie dostępu do edukacji i podnoszenie jej poziomu, a także podnoszenie kwalifikacji pracowników, promocja edukacji w zakresie przedsiębiorczości i promocja elastycznych form pracy. Istotne jest też włączanie w proces edukacji nowoczesnych technologii. Priorytet ten ma też na celu poprawę jakości pracy administracji.

W ramach tego Priorytetu realizowane są następujące Działania:

  • 2.1 Zwiększenie dostępu do edukacji - promocja kształcenia przez całe życie
  • 2.2 Podniesienie jakości edukacji w odniesieniu do potrzeb rynku pracy,
  • 2.3 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki,
  • 2.4 Wzmocnienie zdolności administracyjnych.

Priorytet 3: Pomoc techniczna

Celem priorytetu jest wsparcie instytucji zaangażowanych we wdrażanie SPO RZL, tak aby mogły efektywnie i zgodnie z politykami wspólnotowymi dysponować środkami unijnymi.

 

Za realizację SPO RZL odpowiedzialny jest Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym w Ministerstwie Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. SPO RZL jest programem współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Ministerstwo Gospodarki i Pracy powierzyło Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wdrażanie części współfinansowanego przez EFS Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich. Część ta to Działanie 2.3. "Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki" Jego celem jest podwyższanie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw poprzez kształcenie i doskonalenie kwalifikacji pracowników i kadry zarządzającej przedsiębiorstw.

Kwota na kształcenie przedsiębiorców i ich pracowników w latach 2004-2006 wynosi ponad 250 mln. euro. Środki te zostały rozdzielone na trzy rodzaje działalności szkoleniowej, czyli schematy. Ponad 200 mln. euro (ok. 80 proc) przeznaczonych jest na dotacje w ramach schematu a) "Doskonalenie umiejętności i kwalifikacji kadr", w którym instytucje szkoleniowe w imieniu pracodawców mogą składać wnioski o dofinansowanie szkoleń. Tak więc schemat a) jest formą wspierania inicjatyw oddolnych, generowanych przez samych przedsiębiorców i ich usługodawców.

materiał przygotowany na podstawie informacji zamieszczonych na stronie głównej EFSwww.efs.gov.pl oraz ze strony PARP www.parp.gov.pl

 

Definicja małego i średniego przedsiębiorcy

według wytycznych PARP:

Małe i średnie przedsiębiorstwa - przedsiębiorstwa spełniające warunki określone w art. 1 załącznika I do rozporządzenia 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001), ostatnio zmienionego rozporządzeniem 364/2004 z dnia 25 lutego 2004 r. zmieniającym rozporządzenie 70/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 63 z 28.02.2004).

według Uzupełnienia Programu SPO Rozwój Zasobów Ludzkich,
lata 2004-2006:

Przedsiębiorstwo, które zatrudnia mniej niż 250 pracowników oraz spełnia jeden z następujących warunków: roczne obroty nie przekraczają 40 milionów euro lub roczna suma bilansowa nie przekracza 27 milionów euro, a także spełnia kryterium niezależności w świetle Rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) nr 68/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania artykułów 87 i 88 Traktatu o Wspólnocie Europejskiej do pomocy na cele szkoleniowe.

Na stronie internetowej PARP:
http://www.parp.gov.pl/kwalifikator/index.html
pod linkiem "Sprawdź czy jesteś małym lub średnim przedsiębiorcą" jest umieszczony tzw. Kwalifikator MŚP, wersja testowa 1.9 z dnia 24.01.2005, który można rekomendować jako pomoc do właściwego określenia wielkości przedsiębiorstwa.

 

 

Ważne dokumenty

Program SPO-RZL
Uzupełnienie SPO-RZL
Poradnik dla beneficjentów

 

 

Linki

Ministerstwo Gospodarki i Pracy

Europejski Fundusz Społeczny (SPO RZL)

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Unia Europejska Online

 

 

Punkt informacyjny

Wszelkich informacji o szkoleniach specjalistycznych prowadzonych przez INiG w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu społecznego udzielają:

Teresa Wagner-Staszewska
tel: 0-12 421 00 33 w. 269
fax: 0-12 421 00 50
e-mail: staszewska@inig.pl

Joanna Tomczykiewicz
tel: 0-12 421 00 33 w. 204
fax: 0-12 421 00 50
e-mail: tomczykiewicz@inig.pl



Adres: INSTYTUT NAFTY I GAZU, ul. Lubicz 25A, 31-503 Kraków